onsdag 17. mars 2010

Modernisme i Norge og tradisjon og modernitet

Modernismen i Norge - første halvdel av 1900-tallet:
  • Det er først etter andre verdenskrig at modernismen begynner å gjøre seg bemerket her hjemme.
  • Kristofer Uppdal, er mest kjent for sine realistiske arbeidsromaner, men skrev også mye lyrikk.
  • Emil Boyson og Claes Gill debuterte begge som lyrikere i 1930-årene.
  • Tarjei Vesaas og Rolf Jacobsen er to betydelige nprske modernister. de debuterte begge i mellomkrigstida.
Modernismen i Norge - etterkrigstid og tungetaledebatt:
  • Gunvor Hofmo er en av de unge lyrikerne som debuterte i Norge rett etter krigen. Hofmos dikt forteller om sterke, subjektive opplevelser i et fargesterkt bildespråk, som kan kalles ekspresjonistisk.
  • Hovedslaget mellom modernisme og tradisjonisme ble utkjempet på litteraturfeltet i den såkalte "tungetaledebatten" i 1950-årene.
  • Parallelt med gjennombruddet for modernistisk lyrikk vokser det i mellom- og etterkrigstida fram en ny måte å lese og tolke litterære tekster på, kalt nykritikken.
Nyenkelheten - modernisme med et smil:
  • Modernistene ønsket en fornyelse av modernismen i folkelig retning, lyrikken skulle renses for vanskelig symbolikk, språket skulle være enkelt og hverdagslig, og det var lov å være blid.
  • En viktig hensikt med den nyenkle modernismen var å komme nærmere virkeligheten gjennomå beskrive den direkte, uten omskriving symboler og metaforer.
Postmodernisme:
  • Postmoderne byggekunst er ikke underlagt modernismens krav om at alt skal være nytt.
  • postmodernismen respekterer ingen regler, i utgangspunktet er alt tillatt. den blander alle slags uttrykk og overskrider alle grenser, mellom gammelt og nytt, mellom hjemlig og fremmed og, ikke minst, mellom finkulturelt og populærtkulturelt.

Ingen kommentarer: